مرگاندیشی، افق دید انسان را گسترش میدهد
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۴۵۷۲۴
مجید صادقی، عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری بین المللیقرآن (ایکنا) از اصفهان، درباره فلسفه مرگ و مرگاندیشی اندیشی، اظهار کرد: جدیترین، اسرارآمیزترین و مرموزترین مسئله در زندگی انسان، مرگ است، زیرا هر انسانی که مرگ را تجربه کرده، به ناچار از بیان آن ناتوان است و بنابراین هرکسی به زعم خود تعریفی از این حادثه دارد، ولی بهصورت کلی دو رویکرد (تلقی مکاتب ماتریالیستی) و (تلقی مکاتب الهی) در باره مرگ وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در مکاتب ماتریالیستی مرگ مساوی با نابودی است، زیرا آنها به وجود چیزی به جزء ماده در این جهان قائل نیستند و برهمین اساس، انسان را بین دو رخداد تولد و مرگ معنا و محدود میکنند.
صادقی بیان کرد: در مکاتب الهی که معتقدند انسان ترکیبی از جسم و روح است، نگاهشان به مرگ با دیدگاه ماتریالیسم متفاوت میباشد و مرگ را نابودی تلقی نمیکنند، بلکه آن را پلی میدانند که انسان از آن عبور و به جهان دیگر میرود. در این دیدگاه مرگ سبب میشود که تعلق انسان به دنیا قطع و بین جسم و روح نیز جدایی صورت گیرد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مرگ، به دوسته مرگ طبیعی و اخترامی قابل تقسیم میشود، گفت: در مرگ طبیعی روح انسان رشد میکند و بعد از کالبد طبیعی بیرون میآید، مرگ اخترامی نیز مرگی میباشد که جسم متلاشی میشود و دیگر جایگاهی برای روح در آن نیست.
صادقی ادامه داد: به صورت کلی ما هر تلقی نسبت به مرگ داشته باشیم، نوع اندیشیدن ما نسبت به آن در زندگی بسیار موثر است، اگرتلقی ماتریالیستی داشته و مرگ را نابودی تلقی کنیم، قطعا اندیشیدن به آن سبب رنج، افسردگی، شرارت شده و مصیبتهای زیادی بههمراه میآورد، زیرا در این دیدگاه مرگاندیشی، مذموم است. ولی براساس دیدگاهی که مرگ را نابودی نمیپندارد و فقط آن را قطع ارتباط با دنیای مادی تلقی میکند، اندیشیدن به مرگ برکات زیادی در زندگی انسان دارد، زیرا این دیدگاه مرگ را انتقال از جهان فعلی به جهان بعدی میداند.
وی افزود: در این دیدگاه فرد، مرگ را پایان دوره عمل، اختیار و کشت میداند، بنابراین یکی از تاثیرهای آن این است که فرد تا زنده است به اعمالش در این دنیا توجه میکند و از لحظههای زندگی خود، لذت میبرد. در واقع اندیشیدن به مرگ در این دیدگاه، باعث افسردگی و پوچی نخواهد شد.
این استاد فلسفه بیان کرد: روایاتی نقل شده که براساس آن «برای دنیای خود چنان کار کن که گویی تا ابد زندهای و برای آخرت خود چنان کار کن که گویی فردا میمیری». در این دیدگاه، فرد معتقد است که نتیحه عملش در این دنیا را پس از مرگ میبیند و بنابراین به اعمالی که در این دنیا انجام میدهد، توجه میکند.
وی گفت: مرگ اندیشی پشتیبانی بسیار مهم برای اخلاق است، یعنی وقتی قائل به این باشیم که ما چند صباحی در این عالم هستیم و باید از این عالم عبورکنیم و به عالمی دیگر که عالم حساب وکتاب است، برویم و در آنجا تمام اعمال افکار و خلقیاتمان برسی میشود، به مرگاندیشی روی میآوریم.
وی ادامه داد: انسانهای مرگ اندیش، انسانهای اخلاقی هستند، مرگ اندیشی افق دید انسان را گسترش و انسان را از تعلق و از چنبره محدود دنیا نجات میدهد.
صادقی تصریح کرد: قرآن یکی از بزرگترین مقامات معنوی را مختص انسانهای مخلص دانسته و دلیل رسیدن این افراد به چنین درجهای را مرگ اندیش بودن آنها بیان کرده است.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۵۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه برگزار می شود
محمد کاشی زاده مدیر ارتباطات بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اعلام این خبر گفت: همزمان با خیزش فرهیختگان و دانشجویان جهان در حمایت از مردم مظلوم و بی دفاع غزه هم اندیشی بین المللی «اصحاب ادیان و مسئله غزه» با حضور رهبران و بزرگان ادیان الهی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار خواهد شد.
کاشی زاده افزود: در این هم اندیشی که با مشارکت برخی نهادهای فرهنگی بین الملی کشور از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی و دیگر مراکز مرتبط برگزار می شود آیت الله علی اکبر رشاد، رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام دکتر محمدمهدی ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور اصحاب ادیان: حاخام یونس حمامی رهبر دینی کلیمیان ایران، سیبوه سرکیسیان خلیفه و اسقف اعظم مسیحیان ارامنه وانیا سرگیز خوری اسقف کلیسای آشوری کلدانی کاتولیک، دکتر فرحان چحیلی نماینده و سخنگوی جامعه روحانیت صابئین مندایی ایران، یوبالیت آلدو کشیش کلیسای شرق آشوری و دکتر افشین نمیرانیان رئیس انجمن زرتشتیان تهران و دکتر پدرام سروش پور عضو انجمن موبدان ایران ایراد سخنرانی خواهند داشت.
لازم به ذکر است هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه صبح سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۰۹:۳۰ تا ۱۲ در محل در تالار علامه جعفری(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی(احمد قصیر)، خیابان پژوهشگاه برگزار میگردد.